Legutóbbi hírek

Innovatív fejlesztéseikkel nyertek nemzetközi borturisztikai díjat A Taste Hungary csapata nyerte el a londoni Drinks Business Wine Tourism díját. A céget többek között a közösségi média innovatív használatáért jutalmazták, amelyet a manapság komoly kihívásokkal küzdő borturisztikai ágazatban fejtettek ki.

Szentendrei Jazz- és Boresték 2020 A nagy hagyománnyal rendelkező, minden év szeptember utolsó hétvégéjén zajló Szentendrei Jazz- és Bornapokat 2020-ban más koncepcióval rendezi meg a Szentendrei Kulturális Központ. Az ideiglenesen Szentendrei Jazz- és Boresték-re keresztelt rendezvényen természetesen most is a bor és a jazz kerül főszerepbe, de a járványügyi helyzetet figyelembe véve a megszokott sétálóutcán kiállító pincészeteknél kóstolás helyett éttermekben, szabadtéri udvarokon zajlik majd az esemény.

A bor, amit a löszről neveztek el A szekszárdi Vida Borbirtok szeptemberben mutatja be vörösborát, amellyel a borvidék meghatározó talajtípusára, a löszre irányítja a figyelmet. A Vida család azért erről a talajról nevezte el legújabb házasítását, mert az döntő hatással van a szekszárdi borok stílusára.

Idén is elárasztotta hazánkat a szőlő veszélyes kártevője A szőlőtulajdonosok réme, az apró, különleges külsejű amerikai szőlőkabóca ismét erőre kapott az idei nyár időjárásának köszönhetően. A kártevő a szőlő aranyszínű sárgaságát okozó fitoplazma fő terjesztője, mely fenyegetést jelent a magyar szőlő és borágazat számára.

Az Angyal Borászat és Szőlőbirtok a főnyeremény a Spar Bormustra nyereményjátékában A Spar új, Bormustra nevet kapott nyereményjátékában a borok kerülnek a középpontba: borvásárlása után borkóstolót és 2 éjszakás vendéglátást nyerhet az Angyal Borászat és Szőlőbirtokra!

Idén is lesz Budapest Borfesztivál, csak kicsiben Budapest Borfesztivál Limited 2020 néven kerül idén megrendezésre a méltán népszerű és rengeteg embert vonzó borkánaán.

Magyarország új borrégiós térképei a Magyar Bor honlapról A Magyar Turisztikai Ügynökség által üzemeltetett Magyar Bor Személyesen honlap elkészítette Magyarország legújabb borrégiós térképét - vagyis pontosabban térképeit, hiszen mind a hat borrégióról készült egy-egy térkép.

Mi lesz veled, rozé? – trendek, előrejelzések Mindenki, főleg a rozét készítő borászok, előszeretettel mondja, hogy a rozé töretlenül népszerű, és évről évre nő ennek a borstílusnak a rajongótábora, ezzel együtt pedig az eladási számai is. Vajon igaz ez? És milyen irányzatokra kell odafigyelnünk, ha lépést akarunk tartani a trendekkel?

Kőszegi borászok a Soproni Borvidék Stafétabor sorozatában A Soproni Borvidék facebook oldalán folyamatosan készíti a borászokkal készült videókat és ismerteti meg a közönségével a régiók. A Soproni Borvidékhez tartozik a Kőszegi Borrégió, az itteni borászok bemutatkozó videóit gyűjtöttük most össze.

Egri Bor Busz jár szombatonként Az Egri Bor Busz szombatonként indul, és körjáratként működik, fix megállókkal, délelőttől egészen estig. Az Egerbe látogató borkedvelőknek kínál lehetőséget arra, hogy egyszerűen eljuthassanak egy nap akár több egri pincészethez is, és így könnyebben megismerhessék a helyi borkultúrát.

Mi lesz veled, rozé? – trendek, előrejelzések

Felkerült: 2020. Augusztus 12.

Mindenki, főleg a rozét készítő borászok, előszeretettel mondja, hogy a rozé töretlenül népszerű, és évről évre nő ennek a borstílusnak a rajongótábora, ezzel együtt pedig az eladási számai is. Vajon igaz ez? És milyen irányzatokra kell odafigyelnünk, ha lépést akarunk tartani a trendekkel?

Nagygombos Rozé. Fotó: Furmint Photo

Az International Wines and Spirits Record (IWSR), a nemzetközi bor- és párlatpiac kutatására specializálódott cég elemzői a legfrissebb, 2019-es adatokat vizsgálva arra jutottak, hogy a rozé továbbra is az egyik legerősebb trend a világon.

Dan Mettyear, az IWSR borkutatási igazgatója szerint a rozé egyértelműen növekedési pályán van. „A rozé továbbra is az egyik legerőteljesebb és legszélesebb körű trend a borokon belül, olyan sokszínű piacokkal, mint az Egyesült Államok, Paraguay, Kína és Namíbia. Ahogy a rozétrend az elmúlt években fejlődött, a fogyasztók igényei úgy tolódtak el a könnyebb, provence-i stílus irányába, ami megtestesíti az élénk, nyári pillanatokat.” És valóban, a provence-i bor exportja az elmúlt öt évben évente átlagosan 28%-kal nőtt.

2020 elején a Decanter magazin a borvilágot érintő trendek és a piacot érintő kérdések között több rozés topikot is említ. Szerintük mire kell figyelni idén? Az egyik nagy változás Olaszország felől jön, ahol a prosecco jogszabályi változásai miatt a termelők 15%-ban pinot noirt is használhatnak a glera mellett, így készítve rozét Prosecco DOC név alatt. Tekintve, hogy a prosecco eddig is elképesztő mennyiségben fogyott világszerte, ebben a szegmensben a rozé hatalmas változásokat hozhat a piacon.

A mennyiségi változások mellett a minőség és a stílus is változni fog az előrejelzések szerint. Várható, hogy a rozé a „komoly bor” kategóriában is növekedni fog, azaz egyre több magasabb árú, csúcsminőségű rozé kerül a piacra. Elég csak arra gondolni, hogy 2019 végén a francia luxusmárkákat tömörítő LVMH többségi befolyást szerzett a provence-i Château d'Esclans borászatban, amely Whispering Angel nevű rozébrandjéről híres. Ennek alap tétele 20 euró körül kapható, de 100 euróért is vehetünk tőlük palackot.

Barta Anna, a mátrai Nagygombos birtok borásza. Fotó: Furmint Photo

Ezzel egyidőben a rozét készítő borászoknak érdemes a vegán szegmensre is figyelmet fordítani, hiszen számíthatunk arra, hogy egyre több vegán matrica jelenik meg a palackokon, és a webáruházak is kialakítanak egy külön részt ezeknek a boroknak. Az Egyesült Királyság egyik vezető online borkereskedése, a Majestic már 2019-ben 200 bort listázott vegánként, szemben az egy évvel korábbi 39 borral.

A rozé egyik nagy erőssége abban rejlik, hogy – bár azt hinnénk, hogy a rózsaszín elriasztja őket – a nők mellett a férfiak is ugyanolyan szívesen fogyasztják. Az Y-generáció pedig még divatosabbá tette, hiszen a közösségimédia-platformokon menőnek számítanak az olyan hashtagek, mint az #roséallday. Pont a vizuális megjelenítés miatt a palacknak, címkének egyre nagyobb a jelentősége, ahogy előtérbe kerülnek az alternatív csomagolási megoldások is, akár a kisebb kiszerelésű üvegek, fémdobozok vagy a környezetbarát innovációk, kartondobozok. A lényeg, hogy legyen színes és feltűnő, és mutasson jól az Instagramon.

Barta Anna, a mátrai Nagygombos birtok borásza régóta elkötelezett a rozék irányába, így mindig figyelemmel kíséri, hogy a borpiac mely történései milyen kihatással lehetnek a rozékra. „Abszolút látjuk, hogy évről évre nő a kereslet a rozék iránt, az emberek szerencsére nem tudják megunni. Ezzel együtt folyton reagálnunk kell a változásokra, amelyek nem mindig csak fogyasztói igények. A Brexit, vagy az amerikai piacokra való kijutás nehézsége, a klímaváltozásra való reagálás a szőlőtermesztés kapcsán, a fine dining éttermek elvárásainak való megfelelés, vagy éppen most a Covid-19 piaci hatásai… Ezt mind-mind szem előtt kell tartani, miközben persze a borkészítés hosszú távú tervezést igényel, és nem lehet évente változtatni a portfólión. A nálunk minden évben készített, limitált palackszámú kísérleti tételek azok, amikben ki tudok teljesedni, és az ezek alapján kapott fogyasztói visszajelzések mentén tudunk aztán finomhangolást elvégezni.”